Wyjazd szkoleniowy do Serbii w dniach 09–13.05.2025r.

Wyjazd szkoleniowy do Serbii w dniach 09 – 13.05.2025 r.
zorganizowany przez środowisko Ośrodków Szkolenia Kierowców.

Nasze zadanie realizowało Biuro Podróży POLAN-TRAVEL z Bielsko-Białej. Właścicielem biura jest Pan Piotr Wiktorko.

W wyjeździe udział wzięło 36 osób. Nasze środowisko reprezentowali właściciele szkół nauki jazdy, instruktorzy i osoby towarzyszące z następujących regionów Polski: piotrkowski, pilski, śląski, mazowiecki, zachodniopomorski, małopolski, podlaski.

Podczas wyjazdu odwiedziliśmy Nowy Sad, Belgrad i Subotnicę. Podczas pobytu w Nowym Sadzie uczestniczyliśmy w spotkaniu branżowym w AUTO-SZKOLE „GAZELA.

Właściciel szkoły jazdy w której szkoli się rocznie w granicach 1500 osób, zapoznał nas z warunkami szkolenia i egzaminowania w Serbii. Szkoła posiada odpowiednią infrastrukturę, 15 samochodów osobowych, jeden pojazd ciężarowy z przyczepą oraz jeden autobus i plac manewrowy.

Kurs prawa jazdy kat. B można rozpocząć w wieku 17 lat. Zaczynamy od szkolenia z teorii ( 40 godzin lekcyjnych 45min. ) Po zakończeniu teorii przeprowadzany jest egzamin teoretyczny – państwowy w szkole jazdy. Zaliczony egzamin teoretyczny daje możliwość rozpoczęcia jazdy. Szkolenie praktyczne minimum 40 godzin również lekcyjnych. Po zakończeniu szkolenia jest przeprowadzony egzamin praktyczny. Egzaminują przeszkoleni do tego celu policjanci ruchu drogowego. Podczas egzaminu egzaminator przebywa na tylnym siedzeniu. Egzamin jest przeprowadzany na placu manewrowym i w ruchu miejskim Ocena punktowa. Za wykonanie zadania można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Natomiast 85 pkt. to minimum. Jeżeli osoba egzaminowana nie zaliczy zadania na placu to ujmowane jest np. 5 pkt i egzamin nadal trwa. Zdawalność średnia z egzaminu praktycznego kat. B wynosi – 55%, C, C+E 85%, D-90%.

Egzamin teoretyczny jest przeprowadzony w formie testowej. Baza zawiera 1800 pytań dostępnych, czas trwania egzaminu wynosi 45minut, do rozwiązania 42 pytania. Można zdawać w językach: Serbski i Węgierski.

Młody kierowca: wiek 17-21 lat.

Do 18-go roku życia musi jeździć w obecności osoby, która posiada prawo jazdy co najmniej 5 lat. Pojazd ma ograniczoną moc silnika do 90 kW. Prędkość podczas jazdy określona jest jako 90% dopuszczalnej, bezwzględny zakaz używania telefonu komórkowego, jedno miejsce w pojeździe ma być wolne. Po ukończeniu 18 lat młody kierowca nie musi jeździć w obecności osoby z pięcioletnim doświadczeniem. Pomimo, że w 2014 roku wprowadzono cenę minimalną kat „B” nie mniej niż 550 euro ( nie zmieniona do tej pory ) cena kursu w ośrodku odwiedzonym wynosi 950 euro, a cena egzaminu ok. 100 euro.

Pod koniec minionego roku wprowadzono wiek minimalny dla kandydatów na kat. C, C+E i D – 18 lat. W Serbii występuje dotkliwy brak kierowców, również instruktorów. Badania lekarskie przeprowadzają lekarze medycyny pracy. Badania psychologiczne nie są przeprowadzane. Za popełnione błędy podczas jazdy nie można przekroczyć 15 punktów, młody kierowca 8 punktów. Jeżeli kierowca przekroczy te wartości zgłasza się do Agencji Ruchu Drogowego w celu odbycia szkolenia ze specjalistą i psychologiem.

Wyjazdy zagraniczne w grupie branżowej są bardzo potrzebne. Środowisko się integruje, uczestnicy realizują cel poznawczy w zakresie swojego zawodu. Podczas wspólnego pobytu wymieniają poglądy na temat zagadnień zawodowych. Podczas tego wyjazdu jeden z kierowców to również właściciel firmy transportowej z 30-letnim doświadczeniem. Chętnie udzielał naszym kolegom rad na temat autobusów. Stan techniczny i estetyczny autobusu, którym podróżowaliśmy oraz bieżąca dbałość o pojazd świadczy o wartości tego kierowcy. Kierowcy dawali dobry wzór wykonywania zawodu. Dobry pilot, również przewodnik (Serb, który studiował w Polsce i Polka jest jego żoną) idealnie zrealizowali powierzone zadanie przez biuro POLAN-TRAVEL.

Opracował:

Krzysztof Szymański – prezes PIGOSK i Kazimierz Cudek – PFSSK.